By: Diella Kaymieman

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
[<<  <  4  5  6  7  8  9  10  [11]  12  13  14  15  16  17  18  >  >>]    [Archive]
Tuesday, 25-Oct-2005 00:00 Email | Share | | Bookmark
GEYLANG AGAIN...

 
 
infront TKC...
View all 33 photos...
Otak last minute... plan proceed to Geylang again... my hubby on MC 4 2 days... 2nd day MC pong asik tenguk dier lepaking kat katil jek... kesian sangat2... and I myself pong tak berape sihat jugak, kepala bengang semacam... cam risau jugak kan... so ajak ler gi jenjalan tuka2 angin and berbuka puasa kat Geylang... hope so badan yg tak sihat terus jadik cergas tetiba erk... (tapi it's true ler... sampai kat sana jek, alhamdullillah tau...! ) kene angin Geylang punyer pasal...

Meeting place ~ my nephew, Danial and my Bro, Abidin... kat TKC ~
Tanjong Katong Complex, so by the time tunggu dorang, I pong snap2 ler pepatung kat depan TKC tuh... dan sambil2 carik my baju raya sekali ker...?! hahaha... sambil selam minum air... Danial nak beli baju melayu kat 2ND CHANCE...
I pong dapat ler sehelai baju kurung bermanik sket kat FIRST LADY nyer... tak ler Glamour sangat jadik ler tuh... better than nothing kan...!
Orang pompuan kalo gie jenjalan shopping kan memang NO.1...! suker sehhh... siang2 kol 5.30 pm I dah siap2...!!








    Selamat Hari Raya Aidilfitri dari kami Suami Isteri untuk semua...
    Minal Aidil Wal Fa'Izin... Maaf Zahir dan Batin...
    Jemput ler ke rumah yer...


Friday, 21-Oct-2005 00:00 Email | Share | | Bookmark
ALONE...

 
 
    Spotted this young girl standing at the edge of the water fountain at Parco Bugis Junction, alone...


Quote:
(Just to share with you... Someone forward email to me...)
NUZUL Al QURAN ( 17 Ramadhan )
- Tarikh turunnya Al Quran.
- Beramallah di malamnya dengan solat malam dan amal2 yg baik.
Cara Sambut Hari Raya
Jangan sekali2 disambut dgn hiburan, mercun, pesta lampu dan berbagai
kemungkaran dan kemaksiatan. Pada petang akhir Ramadhan org2 yg meninggal
(sudah mati) menangis kerana peluang untuk berehat telah berakhir.
Adalah di cadangkan semoga keluarga menziarahi kubur pada petang akhir
Ramadhan atau jika kuburnya jauh, hendaklah dibaca doa Tahlil selepas solat
Asar. Semoga mereka diampuni.
Ibnu Abbas r.a pernah mengatakan bahawa roh
orang yg meninggal duni dibenarkan pulang ke rumah anak2nya dan berdiri di
pintu rumah memohon belas kasihan drpd anak2 mengirimkan bacaan doa,
sekurang2nya Al Fatihah sekali utk mereka Oleh itu janganlah terlalu
gembira dan ingatlah org2 tua yg sudah meninggal, semoga nanti sampai giliran kita
maka anak2 akan ingat kpd kita.
Takbir Di Malam Raya
Takbir sebenarnya mempunyai cerita di sebaliknya. Mengikut riwayat,
bermula dari peperangan Ahzab. Peperangan berlaku di dalam musim sejuk,
kemudian Salman Al Farisi mencadangkan supaya di gali parit (Khandak) di
akhirnya peperangan ini di beri pertolongan oleh Allah dan kemudian
dirakamkan di dalam Takbir.
Kesimpulannya
Bulan Ramadhan datang setahun sekali dan ia sebaik2 bulan, penuh
keberkatan, pengajaran, mendidik mempunyai ketahanan dan penuh dgn
amalan-amalan untuk mendekatkan diri kpd Allah dan hubungan sesama
manusia.
Oleh itu bersiap sedialah dari awal supaya ia benar2 mengubah sikap yg
baik dan seterusnya menjadi insan yg soleh/solehah. Semoga dipertemukan di
Ramadhan yang akan datang.
*Doa utk menghilangkan baran, maklumlah waktu lapar memang lekas naik
angin.... Rujuk kepada Surah Al-Anbiyakk ayat ke 69. Sebelum minum baca
doa dan tiupkan pada air (utk diri sendiri,anak,suami dll). Insyaallah
cuba amalkan. Wallahua'llam.

...Orang bijak adalah dia yang hari ini mengerjakan apa yang orang lain
akan mengerjakannya tiga hari kemudian.



Sunday, 16-Oct-2005 00:00 Email | Share | | Bookmark
SUNRISE...

    On our way back from hubby's frens place, (after bersahur with them) I caught a glimpse of a very beautiful sunrise... Couldn't help but stop to admire it, the beauty of God's creation...

    SubhanALLAH... Breath taking...



Quote:
RENUNGAN

AYUH, PERBANYAK IBADAH

SELAIN berpuasa pada Ramadan, kita juga digesa memperbanyakkan ibadat.
Dalam hubungan ini, Rasulullah saw bersabda bermaksud:

'Apabila bermula malam pertama Ramadan, malaikat menyeru dan berkata: 'Wahai orang yang beriman yang melakukan kebaikan, tampillah mengerjakan! Wahai orang yang hendak melakukan kejahatan, berhentilah segera daripada melakukannya. Allah banyak membebaskan orang yang dijanjikan neraka.' Seruan dan keampunan demikian diberikan setiap malam.' (Riwayat Tirmizi dan Nasa'i)
Selanjutnya, baginda juga berpesan: 'Sesiapa yang bergembira dengan kedatangan Ramadan, Allah akan mengharamkan jasadnya daripada api neraka.' (Riwayat Ibnu Majah)


Ramadan merupakan masa terbaik bagi setiap Muslim memperkukuh, memperbaiki dan mendisiplinkan kelemahan diri.
Kebaikan yang dilakukan pada bulan mulia ini mudah tersemai dalam diri. Namun, ibadat perlu dilakukan pada saban masa dan bukannya mengikut musim.
Ibadat pada Ramadan dikatakan sebagai penebus diri daripada api neraka. Hati yang bersih mudah dikawal agar tidak terdorong melakukan dosa.
Orang Mukmin tidak akan melepaskan peluang ini dalam melakukan amal kebajikan. Rugilah bagi sesiapa yang tidak merebut peluang yang disediakan.
Kita belum tahu dapat bertemu Ramadan akan datang atau tidak.
Maut tidak mengenal usia dan boleh berlaku secara spontan.


Dalam kitabnya, Ihya' Ulumuddin, Imam Al-Ghazali membahagikan puasa kepada tiga peringkat:

Puasa umum
Puasa ini adalah yang terendah iaitu sekadar menahan diri daripada makan, minum, bersetubuh dan perbuatan membatalkan puasa.
Dengan lain perkataan, puasa di peringkat ini hanya bagi orang yang mengamalkan sekadar memenuhi tuntutan wajib dan membuktikan masih ada pegangan agama dalam dirinya.


Puasa khusus
Selain menahan perbuatan membatalkan puasa, ia juga memelihara seluruh anggota badan daripada perbuatan maksiat dan tercela.
Peringkat ini dicapai oleh orang yang soleh.


Puasa khusus daripada khusus
Peringkat ini adalah puasa hati daripada segala kejahatan dan segala fikiran duniawi serta mencegahnya memikirkan apa jua selain Allah. Puasa peringkat ini adalah puasa para nabi, sadiqin dan muqarabin.
Rugilah sesiapa yang sekadar berpuasa kerana ikut-ikut saja.
'Berapa ramai orang berpuasa, tetapi tidak memperolehi apa-apa kebaikan, kecuali hanya lapar dan dahaga.' (Riwayat Nasa'i dan Ibnu Majah)


Puasa mendorong pembersihan diri disegerakan bagi sesiapa yang telah melakukan dosa sama ada disedari ataupun tidak.
Allah membuka pintu taubat seluas-luasnya bagi setiap hamba-Nya.
Allah berfirman bermaksud: Sesungguhnya beruntunglah orang yang menyucikan jiwanya. Dan pasti rugilah sesiapa yang mengotori jiwanya. (Asy-Syams: 9-10)



Thursday, 13-Oct-2005 00:00 Email | Share | | Bookmark
AROUND THE HOUSE...

I like these so much...
my niece Linda bought...
these candles at Bangkok...
View all 37 photos...
    Juz another weird pastime... here are some random pics from the last few months... snapping pics of household items around MY BROTHER ZAINAL'S house... ~ such a lovely home ~ a 4 rooms flat at Woodlands...

    Kebersihan dan kecantikan terlalu penting to me coz I am very particular about that... Teramat suker dan selesa skali bila berada di dlm rumah seseorang tuh, dijaga rapi dan senantiasa nampak cantik selalu...

    Kinda interesting to realise that some of these few random shots turned out better than planned ones... Like a small kid, the end products amaze me with different contrasting patterns, textures and lines and geometrical shapes... juz sharing my thoughts here...

    Enjoy the pics as much as I do... feel free to pick the best ones... so have fun browsing ~
    ...and every picture tells a story...





Tuesday, 11-Oct-2005 00:00 Email | Share | | Bookmark
OUR BUKA TIME...

the fillet battered...
taadaaa...!! fish and chips...
and I fried onion rings too...
View all 4 photos...
    Decided not to have rice for buka... so, it's fish n chips and onion rings for 2day...
    And i like it... makes me happy! Coz something simple, cuma goreng ajer... dah!

    No kurma 4 us... tak berape minat sangat ler...
    Kalo beli pun, nanti kurma 2 duduk kat dlm fridge berbulan2... silap2 sampai setahun...!


    Fish And Chips

    Ingredients
    4 fish fillet... (dory fillets or whatever fillet...)
    lemon juice from half lemon...
    light soya sauce...
    pepper...

    Batter
    4 tbsp corn flour...
    1 tbsp glutinous rice flour...
    1 egg white...
    salt to taste...
    1/2 ~ 1 cup water...

    Method
    1. Clean and pat dry fish fillets...
    2. Marinate the fillets with lemon juice, pepper, salt and for about 30 minutes...
    3. Mix all the flours...
    4. Slowly add water and whisk till you get a slightly runny batter and leave it in the fridge for 20 minutes...
    5. Dip marinated fillets into the batter and deep fry till golden brown...
    6. Serve hot...

    The batter will remain soft and slightly crispy even when it is cold...



    Last minute bought ~ mini chicken pizza at Woodlands Bazaar Ramadhan...
    Eeemmm... yum yum! Mintak Ampun... Seedaappppp...!

    *burrrppp* oOOoppsss!! Excuse me...!
    Alhamdullillah Syukur... *urut perut kenyang mode*

    (Can't resist myself to upload FOODS and foods again... )


[<<  <  4  5  6  7  8  9  10  [11]  12  13  14  15  16  17  18  >  >>]    [Archive]

© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net